• A +
  • A -
  • print
  • Send videre

DMF er med til at sætte milepæl i Kina

26. jun. 2012 af Morten Fischer DMF

”Beijing-traktaten en milepæl for udøvende kunstnere. Det er første gang det internationale samfund giver os rettigheder i audiovisuelle fremførelser,” siger Morten Madsen, DMF’s jurist, der netop nu er i Kina som rådgiver for det internationale musikerforbund FIM. Baggrunden er en verdensomspændende diplomatisk konference, arrangeret af FN-organisationen WIPO.

FIM-delegationen, fra venstre: legal adviser Morten Madsen (DMF), delegeret Ong Shu Peng, president of FIM, John Smith, general secretary Benoît Machuel og legal adviser Ahti Vänttinen.

"Traktaten kommer umiddelbart ikke til at gøre en forskel for danske musikere, der har en god og tidssvarende beskyttelse i ophavsretsloven. Ikke desto mindre er Beijing-traktaten en milepæl for udøvende kunstnere. Det er første gang det internationale samfund giver os rettigheder i audiovisuelle fremførelser herunder de såkaldte ideelle rettigheder eller droit moral (læs mere nederst),” fortæller DMF’s jurist Morten Madsen fra konferencen i Beijing.

Styrker udøvende kunstneres anseelse

”Traktaten er således med til at styrke udøvende kunstneres kunstneriske og sociale anseelse overalt i verden," lyder budskabet fra Morten Madsen.

Det er grundlæggende samme "pakke" af rettigheder, som udøvende kunstnere på lydoptagelser fik med WIPO Performances and Phonograms Treaty i 1996, men nu tilpasset de kontraktuelle traditioner på filmområdet. Der er således ikke nogen vederlagsbestemmelse, der modsvarer Gramex-systemet.

”Men traktaten anerkender for første gang på internationalt niveau, at man kan indføre et uoverdrageligt vederlag til kunstnerne, selv efter at de har overdraget deres enerettigheder til en producent,” forklarer Morten Madsen.

Se video med reaktioner fra de delegerede


DMF’s jurist er international rådgiver

DMF’s jurist med speciale i ophavsret, Morten Madsen, har fulgt den internationale udvikling tæt siden sin tid i Kulturministeriet fra 1995 til 1998 og frem til nu i Dansk Musiker Forbund. Morten Madsen er til stede i Beijing som rådgiver for det internationale musikerforbund FIM.

FN-organisationen WIPO’s (World Intellectual Property Organisations) diplomatiske konference har fundet sted i Beijing 20. til 26. juni 2012 og traktaten, man netop vedtaget hedder WIPO treaty on audiovisual performances.

Danmark som formandskabsland

46 lande underskrev traktatteksten og 131 lande nøjedes med at underskrive den såkaldte Final Act, som er en slags bekræftelse af forhandlingsresultatet. Over 150 lande deltog i konferencen. Chefkonsulent Nicky Valbjørn Trebbien fra Kulturministeriet underskrev både traktat og Final Act.

Kulturminister Uffe Elbæk siger: ”Jeg er glad for, at det er lykkedes at blive enige om en traktat, som anerkender vigtigheden af de værdifulde bidrag, som udøvende kunstnere verden over giver til vores kulturliv. Gennem deres optræden beriger de udøvende kunstnere vores samfund og fremmer den kulturelle mangfoldighed. Traktaten har været længe undervejs, og jeg er glad for, at Danmark som formandskabsland har været en central del af forhandlingerne i Beijing.”


Baggrund for traktaten

Traktaten har været forhandlet i regi af WIPO (World Intellectual Property Organisation), som er en FN-organisation, og størstedelen af verdens lande har deltaget i forhandlingerne. Den medfører bl.a., at udøvende kunstnere som skuespillere, sangere, dansere og musikere opnår beskyttelse mod, at deres optræden uden deres samtykke bliver gjort tilgængelig – f.eks. på tv eller internettet – og mod, at deres arbejde bliver kopieret.

Der er tale om rettigheder, som danske udøvende kunstnere allerede i dag nyder, og traktaten vil derfor ikke føre til ændringer af ophavsretsloven. Traktaten er imidlertid et vigtigt signal om skuespillernes og andre udøvende kunstneres rettigheder og kan på sigt bidrage til at få positiv betydning for fx danske skuespillere, når de indgår aftaler i udlandet.

Kilde: Kulturministeriet


Hvad er Droit moral?

Droit moral går ud på at sikre at ophavsmanden får sit navn angivet på eksemplarer af værket, samt at sikre at ”værket ikke må ændres eller gøres tilgængeligt for almenheden på en måde eller i en sammenhæng, der er krænkende for ophavsmandens litterære eller kunstneriske anseelse eller egenart,” som det hedder i den danske ophavsretslov § 3.

Nyheder fra MUSIKEREN

Pas på tidsrøveren!

11.07.2014

Cirkus Summarum byder i år på lidt mindre bigband-lyd end tidligere, men leverer til gengæld god underholdning med et væsentligt budskab til målgruppen af fremmødte børnefamilier: Giv jer tid til...

DR sender direkte fra sommerens festivaler

10.07.2014

I år, 2014, sender DR Radio direkte fra omkring 25 danske festivaler i løbet af sommeren. Fra den netop overståede Roskilde Festival over Copenhagen Jazz Festival og til Aarhus Festuge – DR er...