• A +
  • A -
  • print

Et spark mod nye job

02.11.2016 af Karen Bendix DMF

Få kalenderen fyldt ved at bruge dine kompetencer som musiker anderledes og tænke ud af boksen.

Erik Sletting er en af de musikere, der under heldagsarrangementet "Nye tider, Nye job" fortalte om, hvordan han har udvidet sit musikerskab med musikforedrag for ældre. (foto Karen Bendix)

”Jeg har fået et ordentligt spark bagi, efter at have hørt om nye måder at tænke markedsføring på,” fortalte musiker Erik Sletting, da han på to heldagsarrangementer ”Nye tider, Nye job” fortalte om, hvordan han selv har udvidet sine jobmuligheder med musikerforedrag for ældre. 

Musikerforedrag

Erik Sletting har gennem personlige relationer til Tommy Seebach og Bamse udviklet et koncept for ældre, hvor han tager ud til plejehjem og i seniorklubber og fortæller om kunstnernes liv og spiller sange fra deres repertoire. ”Det begyndte med min fætter Tommy Seebach, som jeg kendte rigtig godt. Mange ældre kender hans sange, som jeg selv er glad for. Så jeg lavede en foredragskoncert med fortællinger fra hans liv krydret med en masse sange,” fortæller Sletting.

Udvikle bæredygtigt koncept

Med et bæredygtigt Tommy Seebach-koncept sat i søen og flere job i kalendere har Erik Sletting fået blod på tanden til at fortsætte sine musikforedrag. Og med et personligt kendskab til den musikere Flemming ”Bamse” Jørgensen, var det naturligt at udvikle et nyt musikforedrag om ham inden for samme koncept.”Efter at have læst hans biografi og spillet hans sange, satte jeg et program på ca. 45 minutter sammen, hvor de ældre både høre historier og får musik med. Det har været en stor succes,” siger Erik Sletting, der bl.a. vil fortsætte med Peter Bellis sange.

Flere varer på hylden

”Når man er ude på ældrecentre og plejehjem spørger de ofte, hvad jeg ellers har at byde på af musikkoncepter. Derfor er det godt at have en række vare på hylden, som man kan sælge ind, når man er ude til koncerter. Det har medført, at jeg ofte går hjem med nye job i kalenderen. Og nye job, griber ofte nye job med sig,” oplever han.Det kræver at man har tjek på sin markedsføringsmateriale, og at produktet er i orden. Der skal ligge ordentligt materiale på hjemmesiden og teksterne skal være gode og henvendt til målgruppen. Og så skal man kunne sælge sig selv. Og der har Erik Sletting bl.a. fået stor inspiration fra nogle af de unge musikere, hvis hjemmesider er fuldt udstyret med god information om, hvilke musikerydelse man kan tilbyde til forskellige målgrupper, fortæller han.

Personlig markedsføring

”Jeg bruger også en del tid på at kører ud på ældrecentrene og plejehjemmene og sælger mine job ind. Derudover sender jeg breve ud og lægger materiale om mine musikerforedrag ude omkring på centrale steder. Til koncerterne gør jeg reklame for mine andre foredrag. Jeg sidder altid og drikker en kop kaffe med de folk, der har booket mig efter koncerten. De har ofte kontakt til andre steder, jeg kan kontakte, så jeg kan få tillægsjob og gå hjem med flere job i kalenderen,” oplever han.

Erik Sletting mener også, at det er en god idé at man musikere imellem hjælper hinanden ind på nye markeder. Han opfordrer til at musikere, der har udviklet en ny jobtype, til at tager hinanden med ud, så de kan være med og se hvordan det foregår, når man lægger et koncept henover de mange kompetencer, man har som musiker.

Fakta:

”Nye tider, Nye job” var to heldagsarrangementer for festmusikere arrangeret af DMF i september og oktober. Musikere inden for alle genrer – også klassiske og sangskrivere fortalte om deres arbejde med at udvikle nye succesfulde koncepter, der har udvidet deres forretning og jobmuligheder i alt fra kirker, plejehjem, kulturcentre, varehuse, skoler og børnehaver.

Nyheder fra MUSIKEREN

Spillested overtræder ikke ligestillingsloven

06.02.2019

Kulturminister Mette Bock giver grønt lys til spillestedet Forbrændingen, så de i hele 2019 udelukkende kan booke kvindelige hovednavne til plakaten med tilskud fra honorarstøtteordningen.

Barbara Hannigan modtager Sonnings Musik 2020

06.02.2019

Det bliver sangerinde og dirigent Barbara Hannigan, der modtager den prestigefyldte Léonie Sonnings Musikpris i 2020.

Relaterede nyheder