• A +
  • A -
  • print

Ny orkesterkampagne: #seosnu

20.09.2017 af Anine Fuglesang DMF

De danske orkestre og ensembler ønsker at give en musikalsk gave til danskerne. Det sker på Folketingets åbningsdag d. 3. oktober kl. 9.30. Som optakt kører musikerne en Instagramkampagne under navnet #seosnu.

Følg de danske orkestre og ensembler i kampagnen #seosnu på de sociale medier.

De danske orkestre og ensembler ønsker at markere Folketingets åbning med en musikalsk gave til alle. Tirsdag d. 3. oktober kl. 9.30 spiller de samme værk på samme tid fordelt over hele landet.

Meningen med eventen er at gøre politikere og befolkningen opmærksomme på, at vi skal slutte op om den danske kulturarv, som musikken i rigt omfang er udtryk for og repræsenterer. Og i denne forbindelse opfordrer musikerne og DMF politikerne til at droppe to-procents-besparelserne på orkesterområdet.

#seosnu på sociale medier

Som optakt til fælleskoncerten kører kampagnen #seosnu [Se os nu] på Instagram, Facebook og Twitter. Her synliggør musikerne deres arbejde i hele landet gennem billeder og videoer.

Følg kampagnen via hashtagget #seosnu og tag med musikerne på arbejde, når de møder danskerne. En varieret arbejdsdag, som bringer musikerne ud til koncerthuse, hospitaler, skoler, plejehjem og i erhvervslivet.

Kampagnen sker i kølvandet på de udfordringer, som orkestrene og ensemblerne oplever i disse år. Den årlige to procents-besparelse udhuler orkesterlandskabet, hvilket gør det svært for orkestrene at udvikle og skabe den kvalitet til kulturforbrugerne, som både kulturen, musikerne og publikum fortjener.

Kampagnen ønsker derfor at synliggøre musikernes brede arbejdsfelt og sætte fokus på at bevare musikken og kulturarven i Danmark ved at opfordre politikerne til at droppe to procents-besparelserne på musikområdet.

Formand for Dansk Musiker Forbund, Anders Laursen, udtaler om kampagnen:

Bevar musikken og drop to procents-besparelserne. Musikerne fortjener økonomien og roen til at udvikle koncepter, udbrede musikken og spille den kvalitetsmusik, de er uddannede til og brænder for at videregive, ikke mindst som generatorer i fødekæden fra musikskolerne til det professionelle musikliv. Det vil også gavne danske musiklyttere i alle dele af landet, store som små.

Kampagnen #seosnu starter på de sociale medier i dag torsdag d. 21. september.

Læs debatindlæg DMF: Bevar musikken og drop to procents-besparelserne

Nyheder fra MUSIKEREN

Spillested overtræder ikke ligestillingsloven

06.02.2019

Kulturminister Mette Bock giver grønt lys til spillestedet Forbrændingen, så de i hele 2019 udelukkende kan booke kvindelige hovednavne til plakaten med tilskud fra honorarstøtteordningen.

Barbara Hannigan modtager Sonnings Musik 2020

06.02.2019

Det bliver sangerinde og dirigent Barbara Hannigan, der modtager den prestigefyldte Léonie Sonnings Musikpris i 2020.

Relaterede nyheder