Fagbladet Musikeren

Instrumentalmusik i øjenhøjde på Bogforum

Den levende musik fandt vej til Bella Center i København til den årlige bogmesse i begyndelsen af november. Det handler om at gøre sig synlig, hvor man kan, siger guitarist og musikforlægger Finn Olafsson, der er én af folkene bag messens musikstand.
Hvor Lars Bo Kujahn (til højre) har sin baggrund i orientalsk musik, har Kasper Søeborg (til venstre) en flamenco/fusionsbaggrund, og sammen skaber de instrumentalmusik, hvor øst møder vest.

 Bogmessens kakofoniske lydbillede bliver pludselig erstattet af et harmonisk og blidt lydlandskab. I hvert fald for os, der har taget ophold ved den stand med nodehæfter og sangbøger, som musikforlagene Olafssongs, GuF (Guitarforlaget) og Dansk Sang har stablet på benene på årets Bogforum i Bella Center.

Tonerne er Lars Bo Kujahns og Kasper Søeborgs. De spiller deres blide verdensmusik fra nyudgivelsen Word’n Global på henholdsvis kanun og guitar. Musikken er udgivet af Finn Olafsson, der fortæller, at han er på messen for at gøre opmærksom på instrumentalmusikken, som i hans øjne ikke får nok opmærksomhed i radioen. 

”Vi må søge ud og forsøge på alle mulige måder at skabe noget opmærksomhed omkring vores musik. Jeg hører rigtig mange sige, at de slet ikke havde regnet med, at de skulle komme hjem med en plade eller en sangbog herfra, ”bemærker han og understreger, at det er takket være støtte fra Kodas kulturelle midler, at standen er kommet op at stå.

Som guitarist ved han om nogen, at det ikke er nogen helt nem opgave at blive sat ind i en stor hal og spille ud i luften:
”Det er næsten ligesom at være gademusikant,” bemærker han

Jan Østergaard
Jan Østergaard (Til venstre) er medlem af Dansk Musiker Forbunds hovedbestyrelse og manden bag musikforlaget ‘GuF’. Finn Olafsson (til højre) er manden bag musikforlaget ‘Olafssongs’. Sammen med musikforlaget ‘Dansk Sang’ har de to stablet standen på årets Bogforum på benene.

En anden måde at synge en sang på

Lars Bo Kujahn bruger et andet billede, da koncerten er slut, og jeg får lejlighed til at tale med ham og Kasper Søeborg.
”Det er ligesom med fisk i et akvarium. Man lukker alt andet ude, og så koncentrerer vi os kun om at spille,” forklarer Lars Bo.

Kasper supplerer:
”Det gik fint, synes jeg. Det er rart at vide, at der er nogen, som virkelig lytter, og som sidder foran én. Man er nødt til at fokusere på dem, der er med. Og så er Lars Bo og jeg også gode til at kravle ind i hinanden. På den spirituelle måde.”

Lars Bo og Kasper mødte oprindeligt hinanden i Sevilla i begyndelsen af nullerne. Hvor Lars Bo har sin baggrund i orientalsk musik, har Kasper en flamenco/fusionsbaggrund, og sammen skaber de instrumentalmusik, hvor øst møder vest. 

Passionen for instrumentalmusikken er dog langtfra det eneste, de har til fælles. Også passionen for lyrik deler de, og på coveret af vinyludgaven af Word’n Global er trykt kinesiske digte og sufidigte, som Kasper og Lars Bo læser op mellem numrene.

”Det er en anden måde at synge en sang på, hvor musikken og ordene er holdt for sig selv,” bemærker Kasper, og Lars Bo tilføjer retorisk: 

”Vi har accepteret, at vi er instrumentalmusikere. Men vi elsker poesi, og hvordan kan vi lige få det med, uden at der er nogen, der skal synge det?”