Fagbladet Musikeren

“Jeg har fået meget mere øje på de enkelte elever på denne her måde”

Selvom corona-krisen har skabt fysisk afstand mellem os alle, har folkemusiker og violinist Maja Kjær Jacobsen paradoksalt nok oplevet, at den har bragt hende tættere på sine elever på Orkester- Efterskolen. Samtidig har krisen foranlediget hende til at tænke ud af boksen og kombinere to ting, hun holder rigtig meget af; nemlig workshops og spille- mandsmusik fra hjemegnen i Midtjylland.

Da statsminister Mette Frederiksen på et pres- semøde d. 11. marts meddelte, at nu skulle alle skoler lukkes ned på grund af risikoen for corona-smitte, var folkemusiker og violinist Maja Kjær Jacob- sen intetanende ved at undervise i folkedans på OrkesterEfterskolen i Holstebro, hvor hun trykkede samtlige halvtreds elever i hånden. Siden da er al nærkontakt ophørt, og under- visningen af efterskoleeleverne er udeluk- kende foregået online, hvilket hun i begyn- delsen oplevede som en stor udfordring.

”Jeg havde følelsen af, at jeg ikke anede, hvad jeg skulle stille op. Jeg måtte bare sige til mig selv, at nu er jeg nødt til at undervise sådan her. Jeg kan faktisk ikke andet. Hvis det ikke fungerer, så må jeg gøre noget andet i næste uge”, siger Maja Kjær Jacobsen.

 

LEARNING BY DOING

Til at begynde med gav Maja Kjær Jacob- sen sine elever nogle specifikke opgaver, de skulle løse, men det var der nogle elever, der

ikke helt kunne administrere. Så lagde hun op til, at de selv kunne vælge mellem en række emner og opgaver, men så blev rammerne for løse for andre elever. Derfor holdt hun et fælles videomøde med eleverne for at høre dem, hvordan hun kunne forme undervisningen, så alle kunne være med.

”Så blev det bare meget mere på elev- ernes egne præmisser, for folk er bare skru- et forskelligt sammen. Det kræver, at man lige tillader det hele at være lidt kaotisk, før man når frem til balancen i det. Nu er der forskellige opgaver til hver af dem”, fortæller Maja Kjær Jacobsen, der ikke lægger skjul på, at den form for undervisningsdifferentiering er ret krævende, og ikke mindst tids- krævende i forhold til hendes forberedelse, der besværliggøres yderligere af, at der fin- des meget lidt undervisningsmateriale om folkemusik.

” Jeg sidder selv og finder ud af det undervejs, men bare jeg ligesom er ét skridt foran, og bare jeg kan mere end eleverne, så går det. Der trækker jeg jo bare på, at når man er live-musiker, så opstår der tit situationer, hvor man bare må sige: Nå, så blev det sådan her. Så længe jeg ikke viser, at jeg er på skideren, så går det skidegodt”, griner Maja Kjær Jacobsen og tilføjer, at hun mener, det er okay, at man ikke altid helt ved, præcis hvad man har gang i, og at hun tror, at det også ofte er sådan, de gode ting opstår. Hun kan allerede nu se, at der er kommet noget godt ud af at have prøvet kræfter med online-undervisning.

”Jeg har fået meget mere øje på de enkelte elever på den her måde, og hvad det er for nogle problematikker, de hver især sidder med, og også hvad de hver især synes om folkemusik og folkedans, og hvad de synes er fedt og kunne tænke sig at vide noget mere om”, forklarer Maja Kjær Jacobsen.

Hun er ikke et øjeblik i tvivl om, at corona-tiden med online-undervisning vil have en positiv effekt på hendes undervisning fremadrettet.

” Jeg har fundet frem til, hvordan jeg kan gøre det mere sjovt for dem, når vi engang er tilbage på skolen igen. Jeg vil inddrage dem mere og f.eks. i faget folkedans få dem til at tage stilling til, hvilket område af landet de selv kommer fra, og hvilke melodier og danse vi så skal tage derfra. Og den her spillemand, han kom herfra, og han spillede rigtig meget denne her dans – det er hans signaturdans. Så får man koblet menneskene bag musikken og dansene med de ting, man laver i undervisningen. Det er fedt. Så får det et lidt mere personligt præg”, fortæller Maja Kjær Jacobsen begejstret.

WORKSHOPS PÅ YOUTUBE

Sideløbende med online-undervisningen på OrkesterEfterskolen har Maja Kjær Jacobsen kastet sig ud i et andet online-even- tyr med at lave violinworkshops på den YouTube-kanal, som hun havde åbnet, lige inden hele Danmark lukkede ned på grund af corona. Egentlig var YouTube-kanalen tænkt som et sted, hvor hun ville lægge videoer op med 199 spillemandsmelodier fra Midtjylland, som hun tidligere har fundet og udgivet i en nodebog. Da corona-krisen satte en stopper for alle spillejobs og book- ingaktiviteter, fandt hun imidlertid på også at bruge YouTube-kanalen til workshops, hvor hun underviser i netop de midtjyske spillemandsmelodier.

” Jeg er sådan én, der ikke kan sidde stille og vente på, at der er nogen, der kommer og siger, vi har det her job til dig, eller nu må du godt undervise og spille igen. Hvis jeg keder mig eller bliver rastløs, så finder jeg på noget. Jeg forventer ikke, at der kommer nogen og hjælper mig ud af det her. Man bliver simpel- then nødt til at tænke i nogle andre rammer og tænke over, hvordan man på anden vis kan komme ud og spille for folk”, siger Maja Kjær Jacobsen.

At det netop var workshops, hun gav sig i kast med, skyldes, at hun elsker at lave work- shops og ofte har holdt workshops før sine koncerter i både ind-og udland.

”Jeg tænkte, at det format med workshops, det kender folk inden for folkemusikken godt, så det prøver vi at se, om det også kan fungere på afstand. Folk vil hellere komme til en workshop og møde den person, der skal spille på scenen om aftenen, end at købe deres CD og sidde derhjemme og lære den. Folkemusikken er sådan en social genre, at man giver musikken videre ved at mødes og lære af hinanden”, fortæller hun.

 

ON TOP OF MY GAME

Indtil videre har hun afholdt en workshop om ugen, og der har hver gang været mellem 8-11 deltagere fra både ind-og udland, der på Majas opfordring hver har betalt mellem 50- 200 kr., alt efter hvad de syntes, de hav- de råd til. Det har været et fint økonomisk supplement til indtægten fra lærerjobbet på efterskolen. Hun er overbevist om, at hen-

des workshops også er med til at opbygge hendes fanskare yderligere, så flere folk vil være tilbøjelige til at dukke op til hendes koncerter, når det engang igen bliver til- ladt, fordi man i folkemusikmiljøet kommer til koncerter med dem, man kender og har en relation til. I en svær tid har hendes online-workshops også hjulpet hende med at holde sig selv og hjernen i gang og dække nogle sociale behov.

” Det er virkelig dejligt. Både dét, at jeg får snakket med folk på den anden side af kloden, og at vi bare spiller sammen og snakker om musik og ikke corona, og at jeg stadig kan føle mig lidt on top of my game, selvom jeg bare sidder herhjemme”.