Fagbladet Musikeren

Benita Haastrup er ikke i tvivl: Trommer er det bedste

De fleste musikere har et yndlingsinstrument, som de nærer stor passion for. For trommeslageren Benita Haastrup er der ingen tvivl: Trommer er det bedste, og hun kan få de fleste trommesæt til at lyde godt. Undtagen det russiske sæt, der engang blev sat op til hende ved en koncert i det tidligere Sovjet.
Bentina Haastrup
Benita Haastrup er altid klar til at rykke ud med sine instrumenter – direkte fra sin Toyota Pro Ace varevogn.

Benita Haastrup er trommeslager, percussionist og komponist, født i 1964. Mange kender hende fra Sophisticated Ladies, og hun har desuden medvirket på mere end 50 indspilninger og turneret og spillet med blandt andre Andy Sheppard, Marilyn Mazur, Richard Boone, Finn Ziegler, Marie Bergman, John Tchicai og Anders Jormin. 

Da hun startede, var der ikke mange kvindelige trommeslagere på musikscenen. Føler hun sig derfor som en pioner?

”Jeg har i mange år spillet skolekoncerter for LMS og for Kulturtanken i Norge med min trio. Jeg vil tro, vi har spillet langt over 1000 koncerter for børn og unge. Forhåbentlig tænker nogle af de piger, vi har spillet for: ”Hey, det der kunne jeg også gøre”. Og forhåbentlig er der også nogle drenge, der tænker det,” siger hun. 

Hendes eget musikalske vendepunkt kom på et musikstævne.

”Jeg anede ikke, hvad jeg skulle lave efter gymnasiet, men jeg spillede lidt klaver, bas og guitar, og jeg meldte mig derfor ind på Musikvidenskabeligt Institut. Min far (jazzmusikeren Bent Haastrup, red.) var stævneleder på musiklærerstævnerne på Vallekilde Højskole. Han tog mig, som jo nu var kommende musiklærer, med på et efterårsstævne,” forklarer Benita, der på det tidspunkt aldrig havde spillet trommer. 

”Jeg endte på et sammenspilshold, der manglede en trommeslager. Det ville jeg da gerne prøve, og jeg kan slet ikke forestille mig, hvad jeg ellers skulle have lavet, hvis det ikke var sket. Min interesse for trommer startede lige præcis der,” siger hun. 

Benita Haastrup

De dejligste bækkener

Men hvad spiller hun så på nu?
”Lige nu spiller jeg på et Gretch Catalina Club Jazz sæt 10”, 14”, 18” samt en gammel Ludwig lilletromme. Trommerne lyder godt, og de vejer ingenting. Det er et vigtigt para-
meter for mig, da jeg ofte selv slæber mit gear,” siger Benita Haastrup, der engang fik foræret en masse lækre bækkener af den legendariske danske jazztrommeslager Leif Johansson. 

”Jeg har virkelig mange forskellige bækkener. Jeg spiller stadig med min gamle Zildjian New Beat 14” hi hat, som jeg købte, da jeg begyndte at spille, og senest har jeg fået et nyere Istanbul 21”cup ride, som jeg er meget glad for. Jeg har også forskellige Zildjian og Sabian chrash og china bækkener, dem veksler jeg lidt mellem,” fortæller hun. 

Hvad angår trommestikker holder hun sig altid til Regal 7A. 

”De er lidt kortere end de fleste andre stikker. Jeg bruger Vic Firth brushes og Promark Hot Rods samt køller. Jeg elsker at spille med køller,” forklarer Benita og fortsætter: 

”Da de er dyre, kigger jeg altid på prisen og tager de bedste af de mindst dyre!” 

Som trommeslager er man også ofte ude for at spille på lånte sæt, fx under turneer i udlandet og det har givet Benita rutine i at spille på alle mulige forskellige trommer, fortæller hun. 

”Jeg har spillet i Sovjetunionen til Next Stop Sovjet. Men deres trommer kunne jeg sgu ikke få til at lyde særlig godt. Og ved en anden koncert i Albanien, var det også op ad bakke med tønderne. På en natklub i Nairobi havde de skaffet et el-trommesæt. Den gik ikke. Og de måtte ud og lede efter et rigtigt trommesæt, men ellers kan jeg som regel få et eller andet godt ud af de fleste trommer ved at stemme lidt på dem,” siger hun. 

Benita spiller også på alt muligt andet percussion, det kan være bongos og andre håndtrommer, klokker i alle afskygninger, gonger, kagedåser, shakers, syngeskåle, klokkespil og alt muligt, der siger en flot eller sjov lyd. 

”Det kommer helt an på, hvilken slags koncert eller event, jeg skal spille til, hvilke instrumenter jeg tager med. Og så kommer det også lidt an på, hvordan jeg kommer frem til jobbet,” siger hun. 

Og med fly skal man passe på overvægt, fortæller hun. 

”Engang på en lang turne i udlandet, måtte jeg vælge mellem Cervantes Don Quixote, det er en meget tyk bog, eller nogle ekstra tempelklokker. Jeg valgte bogen. Det grinede de andre musikere meget af,” slutter hun.