Andet

Forslag om ny fordelingssystem på kunstnersiden i Gramex

Baggrund

Kunstnersiden i Gramex har i en årrække arbejdet på at forny det eksisterende fordelingssystem, der i væsentlighed stammer fra Gramex’ grundlæggelse i 1963.

Der er flere grunde til at kunstnernes repræsentanter har ønsket systemet revideret:

Overordnet set er systemet administrativt tungt. Det bygger på at hver musikindspilning først tildeles et antal points. Disse points tildeles i forhold til hvilke typer af musikudøvere, der medvirker på indspilningen. Denne registrering foregår manuelt, ved at medarbejdere i Gramex læser noter på cd-covere og lytter til indspilningerne osv. Der er i dag 14 forskellige kategorier musikudøverne kan registreres under.

Selve vederlagsfordelingen for et vederlagsår sker dernæst ved at man multiplicerer antallet af minutter indspilningerne er blevet spillet med deres points. Derved får man antallet af årets minutpoints. Årets samlede vederlag til fordeling for det aktuelle vederlagsområde divideres derefter med antallet af minutpoint og man får minutpointværdien. Derefter multiplicerer man igen minutpointværdien med det minuttal den enkelte indspilning er afspillet – dette giver så årets vederlag for den enkelte indspilning.

Denne proces gør alle de indspilninger, der er blevet spillet i løbet af året, indbyrdes afhængige af hinanden. Viser der sig efterfølgende fejl i pointene eller minutterne for en enkelt indspilning forrykker dette principielt hele udregningen. Systemet gør det endvidere meget svært at forudsige, hvad indtjeningen vil være på en kunstners afspilninger.

Systemet er blevet kritiseret for at være uigennemsigtigt og for at omfordele vederlaget, så indspilninger med få point har betalt til indspilninger med mange point. Mange point kan være udtryk for mange medvirkende – men kan også være udtryk for blot lidt flere solister end sædvanligt – blot medvirken af 5 solister medfører højere points end et orkester på 50 musikere.

I det eksisterende system er det ”gratis” at skrive flere medvirkende på studielisten, da der ikke umiddelbart går penge fra de øvrige medvirkende på indspilningen – men konsekvensen er den mere fjerne, at alle kunstnerne i Gramex betaler. Der kan således fremvises mange eksempler på, at det system, der i den ideelle verden fremstår som solidarisk, i den virkelige verden af visse medlemmer misbruges på en usolidarisk måde.

Et nyt fordelingssystem

Det fordelingssystem, som en enig kunstnerside i Gramex nu foreslår, ændrer først og fremmest på minutpoint-beregningen, således at fordelingen af vederlag på indspilningerne fremover alene skal ske på basis af spillede minutter. Dette medfører, at en indspilning, der spilles x antal minutter i radioen, får tildelt samme vederlag, uanset om der medvirker 1 solopianist eller et big band eller noget tredje. Bestyrelsen finder, at dette afspejler den måde fonogrammusik som standardprodukt i øvrigt betales i samfundet og bestyrelsen vurderer derfor også, at flertallet af Gramex’ medlemmer på kunstnersiden bedst kan se sig selv i en sådan fordeling.

Det vederlag, som en indspilning genererer på grundlag af sine spillede minutter, skal derefter fordeles til de medvirkende. På dette punkt foreslår bestyrelsen et stærkt forenklet system, således at der i stedet for 14 roller grundlæggende kun skal være 2 roller: featured artist (FA) og non-featured artist (NFA). Med det foreslåede system anerkendes på den ene side salgskunstnernes særlige status for indspilningens værdi, samtidig med at der som noget helt nyt etableres nogle minimum/maksimum tærskler i balancen mellem FA og NFA.

Forenklingen i roller vil for det første betyde færre fejl i registreringerne. For det andet følger det af det nye system, at orkestre og kor registreres med det antal musikere eller sangere, der helt konkret medvirker, i modsætning til det gamle system hvor fx kategorien stort orkester/kor blev registreret med 32 point – uanset om der medvirkede fx 75 musikere.

I det eksisterende fordelingssystem kan man kun registreres med én rolle på trods af at det i mange år har været muligt og almindeligt at spille flere forskellige instrumenter på en indspilning. Dette ændres med det nye system, så man kan registreres med op til 3 roller. Endvidere anerkendes det, at en produceren kan yde en rolle som udøvende kunstner på samme måde som det altid har været anerkendt at en dirigent er udøvende kunstner.

Hensigten med at kunstnerrepræsentanternes i Gramex’ bestyrelse foreslår de pågældende ændringer i systemet er ikke at omfordele vederlag mellem forskellige grupper af medlemmer, og de fleste af Gramex’ kunstnermedlemmer vil formentlig heller ikke opleve nogen ændring i afregningens størrelse.

Men musikudøvere, der overvejende medvirker på indspilninger med meget få medvirkende eller mange medvirkende vil opleve, at de får en større henholdsvis mindre afregning i fremtiden. For de indspilninger der i de kommende år går ned i indtjening vil der blive etableret en kompensationsordning over 3 år så faldet i vederlag ikke kommer på én gang.

Alle Gramex’ kunstnermedlemmer kommer imidlertid til at få fordel af et billigere system med færre fejl, og hvor man kan følge sin indtjening og forudse sine udbetalinger, der endvidere vil kunne afregnes med kortere mellemrum.  

Det kan nævnes at fx Koda for nu en del år siden har været igennem en lignende proces, som gjorde op med forskellig afregning for forskellige musikgenrer m.v. og dermed en øget ligestilling mellem musiklivets aktører.     

Gramex’ bestyrelse sætter derfor forslag om et nyt fordelingssystem til afstemning ved en ekstraordinær generalforsamling den 24. oktober.

Du kan læse mere og stemme her: