Fagbladet Musikeren

“Man skal anerkende alle, der får en sang til at lyde som den gør”

Det er grundlæggende forkert, at musikerne ikke får en rimelig del af kagen for den musik, der streames, lyder det fra Live
Johansson, som er cellist og kunstnerisk leder af strygerensemblet ’LiveStrings. Hun understreger, at det ikke kun er et spørgsmål om kroner og ører, men også om anerkendelse.
”Det burde være helt oplagt, at betalingen til musikerne følger med udviklingen. Når så stor en andel af vores musikforbrug foregår over streamingtjenesterne, er der noget grundlæggende forkert i, at vi musikere ikke også får en del af kagen,”

”Det burde være helt oplagt, at betalingen til musikerne følger med udviklingen. Når så stor en andel af musikforbruget foregår over streamingtjenesterne, er der noget grundlæggende forkert i, at vi musikere ikke også får en del af kagen,” fastslår Live Johansson og tilføjer:

”Jeg kan ikke se, hvorfor ’performing rights’ skal være anderledes på streaming end for eksempel på radio og tv.”

Live Johansson er svær at indfange til et interview, for hun har rivende travlt. 
Men hun tager sig tiden, selvom hun er på turne, for hun er stærkt optaget af, at betalingen fra streamingtjenesterne til alle indholdsleverandører bliver bedre. 

”Nogen sidder jo og tjener penge på, at musikken bliver streamet. Jeg synes, at det er forkert, at artister, sangskrivere, komponister, musikere og producere ikke får en rimelig del,” pointerer Live Johansson og understreger samtidig, at det hovedsageligt er positivt, at så meget musik er blevet lettilgængelig for forbrugerne med streamingtjenesternes indtog. 

Men netop derfor bør betalingen til dem, der skaber musikken, også afspejle den reelle værdi, de skaber, fastslår hun:
”Musik er en reel vare, som forbrugerne har glæde af, så det er forkert, at artisterne og musikerne er nederst i betalingshierarkiet,” fastslår hun og understreger, at alle, der har medvirket til at skabe musikken, bør modtage streamingvederlag.

”Det burde bare være lige som med Gramex – man er jo en del af sangen og har bidraget med noget, når man spiller på den,” siger Live Johansson og fortsætter:
”Der er noget grundlæggende forkert i, at musik er blevet ”gratis”. Det er jo en reel vare, som der er en kæmpe efterspørgsel efter. Hvordan skal man som artist/kunstner/sangskriver/musiker/producer kunne leve af sin musik, hvis der er så lav eller ingen indtjening på streaming?” Spørger hun retorisk og tilføjer, det ikke kun handler om kroner og ører, men også om anerkendelse af den enkelte. Derfor er hun også optaget af kreditering.

”Det handler i virkeligheden bare om at anerkende dem, som er med til at få en sang til at lyde, som den gør. Hvis man nu synes, at guitarsoloen på et nummer er helt fantastisk, så burde man i sangens kreditering på streamingtjenesterne kunne se, hvem der har spillet den,” fastslår hun og afslutter:
”At kreditere musikere, arrangører etc. tager ikke noget kredit fra artisten – det ville bare være rigtig god stil. Jeg håber, at der også kommer mere fokus på kreditering. Det handler i virkeligheden bare om at anerkende alle, på alle plan.”