Fagbladet Musikeren

Musikerne skal have et system, der virker

Morten Madsen er chefjurist for ophavsret i Dansk Musiker Forbund og én af hovedkræfterne bag forbundets kampagne ”FixStreaming”. Han er ikke i tvivl om, hvordan problemet med de alt for lave streamingvederlag skal angribes: Der skal indføres en ny lovfæstet ret til vederlag, som musiktjenesterne skal betale til musikerne.
"Musikerne er den svage part og har brug for hjælp. Streamingtjenesterne og pladesel­skaberne skal nok klare sig,” pointerer DMFs chefjurist for ophavsret, Morten Madsem

Hver dag streames der millioner af tracks på de digitale tjenester, men betalingen til musikerne er forsvindende lille. Nu skal der gøres noget ved sagen. Det mener ikke bare Dansk Musiker Forbund, som 1. april skød kampagnen ’FixStreaming’ i gang. Politikerne i EU har også indset, at der skal ske noget, og derfor har de vedtaget et direktiv, der indeholder en række bestemmelser, som skal sikre kunstnere bedre rettigheder digitalt. 

”Musikerne er den svage part og har brug for hjælp. Streamingtjenesterne og pladeselskaberne skal nok klare sig. Tiden er blevet moden, og EU har indset, at kunstnerne ikke får nok ud af de rettigheder, de har, men at man er nødt til at indføre nogle regler, som sikrer fair og forholdsmæssig betaling samt beskytter imod de urimelige kontraktvilkår,” fortæller Dansk Musiker Forbunds chefjurist for ophavsret Morten Madsen og tilføjer, at de danske kunstnerorganisationer sammen har skrevet et meget udførligt høringssvar til Kulturministeriet med en beskrivelse af, hvordan reglerne bør gennemføres i dansk ret.

Særligt ønsker Dansk Musiker Forbund, at der indføres en ny lovfæstet ret til vederlag, som streamingtjenesterne skal betale til musikerne. Den nye streamingvederlagsret skal forvaltes af et kollektivt forvaltningsselskab, sådan som Gramex forvalter vederlag for offentligt afspillet musik. Faktisk forestiller Morten Madsen sig, at den nye vederlagsret umiddelbart kan forvaltes af Gramex. Han understreger, at det er vigtigt for alle musikere, at de får nogle ordentlige rammer for deres virke, så de kan koncentrere sig om at skabe værdifuld kunst til gavn for hele samfundet.

”Hvis den nye vederlagsret bliver indført, er det et gennembrud. Musikerne skal have et system, der virker. De skal ikke have sådan nogle ordninger, hvor de skal forhandle 
kontrakter op og ned ad dørstolper – de skal bare kunne spille og modtage betaling for al den musik, som skaber kulturel værdi,” fastslår Morten Madsen.
Han ved, hvad han taler om, for han har været chefjurist for ophavsret i Dansk Musiker Forbund i 23 år, og før da arbejdede han også med ophavsret i henholdsvis DR og i Kulturministeriet. Morten Madsen fortæller, at når det netop er nu, at Dansk Musiker Forbund har sat FixStreaming-kampagnen i gang, er det fordi, at direktivet om ophavsretten i det digitale indre marked – det såkaldte DSM-direktiv – skal indføres i den danske lovgivning i år. Lovforslaget forventes at blive fremsat inden sommerferien og vedtaget til efteråret, og derfor er det NU, at vi har muligheden for at få politikerne til at forstå alvoren:

”Indspillet musik er et produkt, men det har en kæmpe kulturel værdi, og derfor er der noget rimelighed i, at dem, der laver produktet, bliver betalt ordentligt,” slår han fast.

Passende og forholdsmæssig betaling

Morten Madsen uddyber, at det er en ”Kunstnerpakke” i DSM-direktivet, der nu skal sikre musikere bedre betaling, når deres musik bliver afspillet digitalt.

”Kunstnerpakken er et kapitel i DSM-direktivet med en lille buket af bestemmelser om, at man har krav på et passende og forholdsmæssigt vederlag, når man overdrager sine rettigheder. Den indeholder også nogle mere tekniske bestemmelser om, at man har krav på gennemsigtighed – ikke bare i forhold til den aftalepartner, man har, men også i forhold til, hvor ens musik bliver udnyttet,” forklarer Morten Madsen og tilføjer, at kunstnerpakken også fastslår, at medlemslandene skal lave en instans, som man kan indbringe sine sag for, hvis man ikke får et passende og forholdsmæssigt vederlag. 

Han understreger, at selvom direktivet er et godt grundlag for at give musikerne bedre rettigheder – og dermed bedre betaling – så er det helt afgørende, hvordan Regeringen og Folketinget nu indfører de nye EU-regler i praksis i Danmark. 

”Det er ikke et tag-selv-bord, når der kommer sådan et direktiv, og det er vigtigt, at politikerne er grundige, når de implementerer det. Det er jo juridiske regler, der skal gennemføres, og hvis ikke de bliver gennemført, sådan som de er tiltænkt, må vi forudse sager om det nede ved EU-domstolen.”

Morten Madsen
Morten Madsen har været chefjurist for ophavsret i Dansk Musiker Forbund i 23 år,  og før da arbejdede han også med ophavsret i henholdsvis DR og i Kulturministeriet. 

Du kan hjælpe

Dansk Musiker Forbunds FixStreaming-kampagne er som sagt godt i gang, og Morten Madsen opfordrer alle til at gå ind på www.fixstreaming.dk og skrive under på forbundets fælles opfordring til Regering og Folketing om at indføre det nye streamingvederlag og oprette en forvaltningsorganisation til at forvalte det – hvilket i DMFs øjne altså med fordel kan være Gramex.

”Som medlem af Dansk Musiker Forbund er det en god idé, at man skriver under, for så er man med til at lægge pres på dem, der skal vedtage lovændringen. Man skal vise, at man synes, at dette her er vigtigt,” opfordrer Morten Madsen. 

Han fortæller, at der er gået et årelangt forarbejde forud for, at kunstnerpakken i EU-direktivet er blevet en realitet, og at Dansk Musiker Forbund har arbejdet på mange fronter for at beskytte musikere mod urimelige kontraktvilkår på det ophavsretlige område. Blandt andet har forbundet igennem arbejdet i det internationale musikerforbund, FIM, deltaget i en kampagne, der hed ”Fair Internet for Performers” sammen med det internationale skuespillerforbund, FIA, og Gramex’ internationale overbygning AEPO – Artis. Det seneste år har vigtige samarbejdspartnere være det britiske musikerforbund MU og den internationale kampagne PayPerformers.org. Morten Madsen har også haft direkte kontakt til danske EU-parlamentarikere op til vigtige afstemninger. 

Det ærgrer ham, at der ikke er en bestemmelse om vederlagsret for streamet musik i selve EU-direktivet, men så meget desto vigtigere er det, at vi får den indført ved lov i Danmark, pointerer han. Han understreger også, at selvom Dansk Musiker Forbunds kampagne hedder ”Fix Streaming”, så er problemet med de alt for lave streamingvederlag ikke løst på et splitsekund, selvom forbundets anbefalinger måtte blive gennemført ved lov. Han vurderer, at det kan tage i hvert fald to år, før den enkelte musiker får flere penge ind på kontoen. Alligevel er en ny vederlagsret den rigtige løsning, fastslår han:

”Som situationen er nu, er det desværre sådan, at hvis du vil være i markedet, så må du bare tage streamingtjenesternes vilkår. Vi foreslår den særlige vederlagsret, fordi der skal være et system, der holder hånden under musikerne og sørger for, at streamingtjenesterne betaler.”