Fagbladet Musikeren

Sådan ligger landet - DMF Sydsjælland

I august tog vi temperaturen på musikernes situation i tre lokalafdelingaer.
Alt i alt går det fremad derude.
Ulla Britt Simonens

Ulla Britt Simonsen, formand for DMF Sydsjælland

Hvordan har musiklivet det i jeres område lige nu?

”Musiklivet skal retænkes. Og mit indtryk er, at nogle steder bliver det det rent faktisk. Der har lige været ’Musik over Præstø Fjord’-festival, som er et godt eksempel på, at passion kan drive meget. Der er kommet flere private aktører på banen, som gerne vil lave små festivaler og koncerter i deres baghave eller lokalområde. Den store musikøkonomi på spillestederne skal i gang igen, og alle må bidrage – også i mindsettet – for at få økonomien til at rulle. Jeg har indtryk af, at folk igen er begyndt at holde fester og gerne vil have bands. Endog originalmusik- hvilket er en interessant udvikling. Det er virkelig nu, man skal smede for at forsøge at få en ny kultur i gang. Musik koster penge –  ligesom alt andet. ”

Gør I noget lokalt for at kickstarte den udvikling?

”Det er i hvert fald noget af det, der ligger på mit bord. Som ny formand vil jeg rigtig gerne være med til at sætte fokus på de steder, som allerede gør det godt og dermed kan være rollemodeller for andre.” 
 
Har I nogle arrangementer på bedding?
”Vi har været med til at sponsorere nogle arrangementer og støtte nogle initiativer. Vi arbejder på at sætte jamsessions op. Og så har vi snart et bestyrelsesmøde, hvor vi skal lægge en strategi for, hvad det er for nogle klubaftener, vi skal holde. Vi vil gerne lave nogle aftener, som føles relevante for folk. Det er ikke alle, som føler sig set. Det skal vi knække. Vi skal lave noget, som rammer så smalt, at ham eller hende, der spiller et sjældent instrument eller måske bor i en fjern afkrog af vores område tænker: Det er MIN fagforening. Der er værdi for mig.”

Det, jeg hører dig sige, er, at du gerne vil dybere ned i musikfagligheden?

”Ja – det vil jeg. Jeg vil bare gerne have, at vi får snakket om de ting, som er vigtige som musiker. For eksempel, at man rigtig tit føler sig alene. Det er meget vigtigt, at man føler sig set og inkluderet. De fleste musikere har nørdet længe på et område. Og man lever jo af at lave noget unikt. Det gør, at man godt kan have svært ved at se sig selv i en for stor faglig gruppe. Derfor tror jeg, at det er vigtigt, at man skalerer ned for succeskriterierne. Det kan godt være, at vi laver et arrangement i lokalafdelingen, hvor det er en succes, hvis der blot kommer to, som arrangementet virkelig henvender sig til. Samtidig skal vi selvfølgelig også lave noget bredt socialt. Det er klart.”

Tror du, at coronakrisen på nogen som helst måde har gavnet musiklivet i jeres region?

”Hvis man er opmærksom, så er jeg ret sikker på, at man kan lære af det. Problemet er, at meget ofte ved kriser, så går folk meget hurtigt tilbage til det gamle. Derfor SKAL man stoppe op. Og man SKAL kigge på, hvor man kan lære noget. Det vil jeg gerne være med til. Det handler også om selvforståelse – hvordan man ser sig selv som musiker.”

Hvordan er efterspørgslen efter nye jobs.

”Det er svært at sige noget generelt. Jeg er ved at danne mig et overblik. Men jeg har nogle fornemmelser. Men igen – vi favner jo i DMF alle tænkelige genrer –  alt muligt fra underholdning til finkultur, så det er svært at generalisere. Mit første og mit største nedslagspunkt bliver at afdække, hvem medlemmerne er, og lære dem at kende og finde ud af, hvad de har brug for. Mit næste fokus bliver, at vi skal være mere synlige, så vi får disse her synergier til at spille.”