Vedtægter for Dansk Musiker Forbund Forsikring G/S 

§ 1.

1.1. Selskabets navn er Dansk Musiker Forbund Forsikring G/S.

§2.

2.1. Selskabets formål er at drive forsikringsvirksomhed samt accessorisk virksomhed i henhold til den til enhver tid gældende lovgivning på området.

2.2. Selskabet kan ikke overtage genforsikring.

§ 3.

3.1. Medlemmer af Selskabet er dets forsikringstagere.

3.2. Medlemskabet begynder ved forsikringens ikrafttræden og ophører ved forsikringens ophør.

3.3. Medlemmerne hæfter solidarisk for Selskabets forpligtelser. Hæftelsen kan alene gøres gældende af Selskabet.

3.4. I det indbyrdes forhold mellem medlemmerne er hæftelsen begrænset til den forholdsmæssige andel af Selskabets samlede årlige præmieindtægter, som det enkelte medlem har været betalingspligtig. Hvis et medlem åbenbart ikke kan betale, eller vedkommendes opholdssted er ukendt, hæfter de øvrige medlemmer subsidiært solidarisk for den del, det pågældende medlem ikke har betalt.

3.5 Udtrådte eller opsagte medlemmer vedbliver at hæfte for de på Selskabet påhvilende forpligtelser, som er stiftet inden udløbet af det regnskabsår, hvori medlemmet udtræder. Denne hæftelse bortfalder, når der efter ophør af medlemsforholdet foreligger en rigtig opgjort og af generalforsamlingen godkendt årsrapport, der mindst viser balance mellem selskabets aktiver og forpligtelser (positiv egenkapital).

3.6. Intet medlem hæfter i henhold til § 3, stk. 3 for mere end det beløb, der svarer til den indbetalte præmie for det regnskabsår, hvori hæftelsen bliver aktuel.

3.7. Udtrædende og udtrådte medlemmer har ikke krav på andel i Selskabets formue.

3.8. De rettigheder og forpligtelser, der i øvrigt er knyttet til forsikringsforholdet, fastsættes i forsikringsvilkårene for de forskellige forsikringsarter af Selskabet.

§ 4.

4.1. Generalforsamlingen har den højeste myndighed i alle Selskabets anliggender.

4.2. Generalforsamlingen består af mindst 15 og højst 35 delegerede.

§ 5.

5.1. Valgbare som delegerede er alene medlemmer af Selskabet, som på valgtidspunktet er aktive medlemmer af Dansk Musiker forbund og som er bosiddende her i Danmark og ikke har ansættelse i Selskabet.

5.2. Mandatet som delegeret bortfalder, hvis betingelserne i § 5, stk. 1, ikke længere er opfyldt.

§ 6.

6.1. Delegerede vælges ved direkte valg af Selskabets medlemmer i kredse, jf. punkt 6.2

6.2. Medlemmerne opdeles i 2 kredse, nemlig Øst Kredsen (Sjælland, Falster og Lolland) og Vest Kredsen (Fyn og Jylland). For hvert påbegyndt antal af 150 medlemmer (forsikringstagere) beregnet efter opgørelse pr. 1. januar, vælges en delegeret.

6.3. Valget finder sted hvert år og gælder for en 3-årig periode, hvorved 1/3 af de delegerede er på valg hvert år. Genvalg kan finde sted.

6.4 I januar måned i året for valgperiodens udløb bekendtgøres det via Dansk Musiker Forbunds kommunikationskanaler, at opstilling af nye kandidater til det forestående valg kan ske ved anmeldelse til Selskabet inden 14 dage fra bekendtgørelsesdatoen. Anmeldelsen skal være skriftlig og være underskrevet af kandidaten sammen med 1 lokalformand i Dansk Musiker Forbund som også er medlem af Selskabet. For opstilling til genvalg er anmeldelse dog ikke nødvendig.

6.5. Er der ikke anmeldt flere kandidater end svarende til antallet af ledige mandater, anses de anmeldte uden videre for valgt.

6.6. I de kredse, hvor der er anmeldt flere kandidater end antallet af ledige mandater, indkaldes der i februar måned ved bekendtgørelse via Dansk Musiker Forbunds kommunikationskanaler til valgmøde med mindst 8 dages varsel. Hvert medlem med bopæl i den pågældende valgkreds har én stemme. Stemmeafgivelsen er skriftlig. Ved stemmelighed afgøres valget ved lodtrækning.

6.7. Regler for valget i øvrigt fastsættes af Selskabets bestyrelse, herunder tid og sted for valgmøde.

6.8. Valgresultatet offentliggøres for hver valgkreds via Dansk Musiker Forbunds kommunikationskanaler .

§ 7.

7.1. Generalforsamlinger afholdes i Københavns Kommune.

7.2. Ordinær generalforsamling afholdes hvert år inden udgangen af april måned.

7.3. Ekstraordinær generalforsamling afholdes, når bestyrelsen, Selskabets revisor eller en generalforsamling finder det hensigtsmæssigt. Ekstraordinær generalforsamling skal indkaldes inden 14 dage, når det til behandling af et bestemt angivet emne skriftligt forlanges af 1/10 af medlemmerne eller 1/10 af de delegerede.

7.4. Generalforsamlingen indkaldes af bestyrelsen med højst 4 ugers og mindst 14 dages varsel via Dansk Musiker Forbunds kommunikationskanaler. I indkaldelsen skal angives, hvilke anliggender der skal behandles på generalforsamlingen.

7.5. Senest 8 dage før generalforsamlingen skal dagsordenen og de fuldstændige forslag samt for den ordinære generalforsamlings vedkommende tillige årsregnskab med revisionspåtegning og årsberetning fremlægges til eftersyn for medlemmerne på Selskabets kontor.

7.6. Ethvert medlem har ret til at få et bestemt emne behandlet på den ordinære generalforsamling, såfremt medlemmet skriftligt fremsætter krav herom over for bestyrelsen senest den 1. april.

7.7 Delegerede, bestyrelsen samt bestyrelsens suppleanter kan deltage på Selskabets generalforsamlinger. Mødeberettigede er endvidere enhver person, som er blevet inviteret til at deltage i den pågældende generalforsamling af bestyrelsen.

7.8 De delegerede træffer beslutning om de på dagsordenen optagne emner i henhold til § 10. Ingen andre end de delegerede er stemmeberettigede på generalforsamlingen.

7.9 Bestyrelsen kan, når den anser det for hensigtsmæssigt, og generalforsamlingen kan afvikles på betryggende vis, bestemme, at generalforsamlingen udelukkende skal foregå elektronisk (fuldstændig elektronisk generalforsamling). Bestyrelsen kan herudover under samme forudsætninger tilbyde medlemmerne at deltage elektronisk på generalforsamlinger, der i øvrigt gennemføres ved fysisk fremmøde (delvis elektronisk generalforsamling). Medlemmerne kan derved elektronisk overvære samt ytre sig på generalforsamlingen.

7.10 Selskabet kan anvende elektronisk dokumentudveksling samt elektronisk post (e-mail) i forbindelse med kommunikationen mellem Selskabet og medlemmerne. Dette omfatter indkaldelse af medlemmerne til ordinær og ekstraordinær generalforsamling, herunder de fuldstændige forslag til vedtægtsændringer, tilsendelse af dagsorden, årsrapport m.v. samt øvrige generelle oplysninger fra Selskabet til medlemmerne. Selskabet kan altid benytte almindelig brevpost som alternativ til elektronisk kommunikation. Det er medlemmernes ansvar at sikre, at Selskabet er i besiddelse af korrekt elektronisk kontaktoplysning.

§8.

8.1. På den ordinære generalforsamling skal årsrapport med revisionspåtegning fremlægges og følgende foretages:

  1. Forelæggelse af ledelsens beretning om Selskabets virksomhed i det forløbne år.
  2. Forelæggelse af årsrapport til godkendelse.
  3. Forelæggelse af forslag om anvendelse af overskud eller dækning af tab i henhold til den godkendte årsrapport.
  4. Eventuelle forslag fra bestyrelsen eller delegerede.
  5. Valg af medlemmer til bestyrelsen.
  6. Valg af suppleanter for bestyrelsen.
  7. Valg af revisor.

§ 9.

9.1. Generalforsamlingen ledes af en af bestyrelsen valgt dirigent, der træffer beslutning i alle henseender vedrørende sagernes behandlingsmåde, stemmeafgivningen og afstemningens resultat.

9.2. En referent fører protokol over de drøftelser og beslutninger, som vedtages på generalforsamlingen. Protokollen skal underskrives af dirigenten.

§ 10.

10.1. Hver delegerede har én stemme.

10.2. Generalforsamlingen kan kun træffe beslutning om de forslag, der er optaget på dagsordenen.

10.3. Generalforsamlingen træffer beslutning ved simpelt stemmeflertal, medmindre andet følger af lovgivningen eller af nærværende vedtægter.

10.4. Beslutning om ændring af nærværende vedtægter kræver, at mindst 3/4 af de delegerede er til stede og at mindst 3/4 af de fremmødte stemmer for forslaget. Kan en beslutning ikke træffes fordi 3/4 af de delegerede ikke er til stede, skal bestyrelsen senest 14 dage efter generalforsamlingen indkalde til ny generalforsamling, på hvilken forslaget kan vedtages med 3/4 af de afgivne stemmer uanset antallet af fremmødte delegerede.

10.5. Beslutning om Selskabets opløsning, herunder hvorledes et evt. overskud skal disponeres, følger reglerne for vedtægtsændringer.

§11.

11.1. Selskabets bestyrelse består af 5 medlemmer. Så længe Selskabet har indbetalt garantikapital, er garanterne berettiget til at udpege 2 medlemmer. De resterende medlemmer vælges af generalforsamlingen. Genvalg kan finde sted.

11.2. Bestyrelsen træder sammen umiddelbart efter afholdelsen af den ordinære generalforsamling og vælger en formand.

11.3. For hvert bestyrelsesmedlem udpeges / vælges en suppleant.

11.4. De af generalforsamlingen valgte bestyrelsesmedlemmer og suppleanter vælges for en periode af 3 år, således at der - om nødvendigt ved lodtrækning - årligt afgår henholdsvis ét, to og tre medlemmer.

11.5. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når over 1/2 af bestyrelsesmedlemmerne er til stede. De i bestyrelsen behandlede anliggender afgøres ved simpelt stemmeflertal. I tilfælde af stemmelighed gør formandens stemme udslaget. I øvrigt træffer bestyrelsen ved en forretningsorden nærmere bestemmelse om udførelsen af sit hverv.

11.6 Et bestyrelsesmedlem kan til enhver tid afsættes af den, som har valgt eller udpeget den pågældende.

11.7 Ophører et bestyrelsesmedlems hverv før udløbet af valgperioden, og er der ingen suppleant til at indtræde i den pågældendes sted, påhviler det de øvrige bestyrelsesmedlemmer at foranledige valg af et nyt medlem for det afgåede medlems resterende valgperiode. Hører valget under generalforsamlingen, kan valg af nyt bestyrelsesmedlem dog udskydes til næste ordinære generalforsamling, hvor bestyrelsesvalg skal finde sted, såfremt bestyrelsen er beslutningsdygtig med de tilbageværende medlemmer og suppleanter.

11.8. En referent fører protokol over de drøftelser og beslutninger, som vedtages på generalforsamlingen. Protokollen skal underskrives af samtlige bestyrelsesmedlemmer.

11.9. Bestyrelsen kan meddele enkeltprokura eller kollektivprokura.

§12.

12.1. Til varetagelse af den daglige ledelse ansætter bestyrelsen en direktion, der består af én direktør. Det påhviler denne at lede Selskabet forsvarligt og i overensstemmelse med gældende lovgivning og Selskabets vedtægter.

12.2. Direktøren har ret og pligt til at deltage i de delegeredes møder. Direktøren deltager i bestyrelsesmøder, med mindre bestyrelsen i det enkelte tilfælde træffer anden bestemmelse.

§13.

13.1. Selskabet tegnes af bestyrelsens formand i forening med et andet medlem af bestyrelsen eller i forening med direktøren.

§14.

14.1. Selskabets regnskabsår løber i perioden 1. januar til 31. december.

14.2. For hvert regnskabsår udarbejder bestyrelse og direktionen en årsrapport bestående af balance, resultatopgørelse, noter og femårsoversigt. Der udarbejdes endvidere en ledelsesberetning. Årsrapporten udarbejdes efter de til enhver tid gældende regnskabsregler for skadeforsikringsselskaber.

14.3. Såfremt Selskabets økonomiske stilling tillader det, kan bestyrelsen på baggrund af årets skadesforløb træffe beslutning om, at en del af den for året indbetalte forsikringspræmie fra Selskabets medlemmer udbetales til medlemmerne som præmierabat eller bonus.

14.4. Det resterende overskud anvendes til yderligere henlæggelse til en reservefond eller andre af Selskabets fonds eller overføres i ny regning, alt efter bestemmelse på den ordinære generalforsamling.

14.5. Årsrapporten offentliggøres via Dansk Musiker Forbunds kommunikationskanaler

§15.

15.1. Revisionen foretages af mindst én statsautoriseret revisorer.

15.2. Revisor vælges på den ordinære generalforsamling for ét år ad gangen.

§16.

16.1. Som grundlag for Selskabets virksomhed tjener en indbetalt garantikapital på kr. 2.000.000,00.

16.2. Garantikapitalen forrentes med Nationalbankens officielle udlånsrente med tillæg af 4 % p.a., der forfalder til betaling, når årsrapporten er godkendt af generalforsamlingen.

16.3. Udbetaling af garantibetaling kan kun finde sted, hvis ét beløb svarende til den udbetalte garantikapital overføres fra Selskabets frie reserver til en grundfond.

16.4. Grundfonden må ikke uden Finanstilsynets tilladelse udloddes til medlemmerne eller på anden måde formindskes, medmindre det er nødvendigt for at dække underskud, som ikke kan dækkes af Selskabets øvrige formue.

16.5. Garantikapitalen må ikke udbetales eller nedsættes uden tilladelse fra Finanstilsynet.

16.6. For udbetaling af garantikapitalen og for forrentning af garantikapitalen gælder de begrænsninger der er anført i §§ 290-292 i Lov om Finansiel Virksomhed.

§17.

17.1. Bestyrelsen er bemyndiget til at foretage sådanne ændringer i Selskabets vedtægter, som Erhvervsstyrelsen eller Finanstilsynet måtte forlange.